söndag 9 januari 2011

baka baka:)

Idag har vi, som vanligt:), pysslat här hemma, Magnus har donat med datorerna, jag har grundmålat ett gammalt badrumsskåp som var träfärgat men jag ska måla det vitt, det ska bli ett nytt medicinskåp.
och så har vi småpysslat lite och jag har bakat tekakor:)


Såhär fina blev de!!!! JÄTTEGODA!!!
Jag tror bestämt att det får bli en kopp te och en tekaka till kvällen:)

Receptet har jag fått från Mamma och här är det:

Mumsiga tekakor

Ca 20 st.

1 ½ dl havregryn

5 dl mjölk

100 g smör

½ dl socker

½ tsk salt

1 pkt jäst

12 dl vetemjöl

Gör en lös gröt på havregryn och 2 ½ dl av mjölken.

Skär i smöret i bitar i gröten, ha i socker och salt.

Smula gästen i en bunke, värm resten av mjölken (2 ½ dl) fingervarmt och blanda med jästen, när jästen har lösts upp, blanda i gröten.

Blanda sist i mjölet, lite åt gången, spar ca två dl till utbakning.

Knåda ihop degen och låt jäsa i 30 – 40 min.

Kavla ut degen till ca 1 cm tjock deg, tryck ut ca 9 cm stora kakor med tex. En stor kopp.

Lägg på bakplåtspapper på en plåt, gör små hål med en gaffel, jäs i 10 min.

Grädda i ca 7 minuter i 250°

Låt svalna på galler.

MUMS!!!!!


Imorgon är det jobb igen:) nu är allt som vanligt igen, alla är tillbaka från semester, bassängen och träningshallen (gymmet) är öppet som vanligt!

ha det så bra!!!

SES!!

1 kommentar:

Uttan sa...

Vov sååå gott.
Tack för receptet Självklart ska det testas nu till helgen!!!

Kram!