onsdag 30 december 2009

Året 2009

Januari
2008 slutade och 2009 började med en nyårsfest hemma i Kila Magnus grillar kyckling i -20 grader! men gott var det!

Senare i Januari kom då äntligen "monstret" BGE anlände och gjorde vårat hus varmt.

Februari
I februari blev speedwayabstinensen för stor, så jag började sortera bland alla speedway klipp från 2000 och frammåt... om jag är klar än??? neeee...jag kom till att 2000 och 2001 blev en varsin skokartong... hade trott att det skulle räcka med en plastficka per år.. men jag ska ta tag i det igen!

En härlig vinterdag drog vi upp till storskogen och grillade korv.... här är bilden med den sura och den glada korven? ja.. när brorsan och jag kommer ihoposs så kan vad som hellst hända...
Mars
Så blev det mars och vi var på årets första 30 års fest, det blev tre stycken iår!


Vi köpte även nya köksstolar i mars... ooo vilken skillnad det blev i köket!
denna månad spelade jag även vårkonsert och så andades jorden för en timme i Earth hour.

April
Påsken kom i April, på påskafton var vi på konsert i Västerås, Rock klassiker hade turné med bland andra Mustasch och Dead by April, två band som vi nu har en del skivor av hemma.
Påskdagen åt vi middag och gick på skattjakt hemma hos mamma och pappa, jag hjälpte Ylva och Tyra... citat: "åå kolla på bilden som mormor ritat, det är ju hästbajs... vi ska nog gå till stallet" mamma står i fönstret och stoppar oss när vi är på väg till stallet... "NEEEJ! det är ju potatisar!!!!!!!

Den 25 april var det sol och värme, vi var och skruvade sponsorplåtar på speedwaybanan... det var en väldigt trevlig dag... men oj, vad trötta vi var på kvällen! de där plåtarna var inte det lättaste att bär runt på... men kul hade vi!
Sista april spelade jag i stadsparken, och höll tummarna för Masarna som körde första allsvenska matchen för säsongen borta i stockholm, närmare bestämmt mor Hammarby:)

Maj
Lilla Smultronbackens Magnum "Knutte" föddes den 5/5-09 för att sedan flytta hem till mig i augusti.
Den första maj spelade och gick jag marsch för första gången på ca 10 år... det var lite svårt, men det mesta satt kvar i ryggmärgen!
den 7/5 var det första hemma matchen för säsongen, Masarna mötte Hammarby

Den 14 maj fyllde jag 25! lördagen den 16 maj hade jag 25 års kalas på dagen och fest på kvällen... det var en mycket trevlig fest, men tyvärr var det så kallt så vi fick flytta in festen.. men 25 blev jag i allafall!

Juni
Speedway speedway, nu är det högsäsong på speedwayen! några riktigt härliga matcher bjöds vi på!

Den 19 juni var det midsommar, på dagen var vi hemma hos Mamma och Pappa, käkade middag och hade det trevligt. sedan for vi hemmåt för att byta kläder och ladda för kvällens party hos Åsa och Peter i Saladamm, ojojoj vilken fest!
Deras hus blev utnämt till Salaortens bästa partyhus under högtidliga former och vi snappsade på balkongen... MIDSOMMAR! "picka på koooorken öppna butäääljen"

Juli
BIG POWER MEET!
Jag har sagt det förr och jag säger det igen... det var nog en av de häftigaste upplevelser jag varit med om! När vi kom hem kändes det som man varit med i en film! heelt underbart!
nu hade vi semester oxå, underbart väder hade vi hela semestern... lite regn ibland, men vad gör det? vi hade "bara" tre veckors sommar semester iår, men vi tog en vecka sen i september.
Förutom att åka bil så bodde Ylva hos oss ett par dagar, vi var förstås på en hel del speedway och bara njöt av tillvaron!


vecka 29 tillbringade vi i Lofsdalen, underbaraste platsen på denna jord!
Fiskade, vandrade, spelade kort,åkte på utflykter (20 mil, men det är en annan historia) och bara hade det skönt i en vecka!

Augusti
Lilla Mira fyllde 1 år den 6 augusti, det var full fart på ensilageskörden, "gubbarna" körde ensilage och vi andra tog hand om barnen:) så som sig bör.



Det var mycket fester i augusti, Vi åkte "räkbåten" med Magnus släkt, svär-mormor och morfar hade fyllt 70 så vi firade dom, det var trevligt, men jag åker aldrig mer med på en sådan resa! Liten båt, extremt trångt, dålig luft, otroligt/oroväckande mycket människor och snurrigt! usch! men det var trevligt alltså, men jag höll hellst till ute på däck i friska luften...
Sedan var det kalas för Mira, helgen efter det var det 30 års fest för Martin (bilden ovan) VILKEN FEST!!! jag skrev det i augusti här på bloggen...
"VI började parta 16.00 och gick hemmåt 04.00 så.. en fest i 12 timmar i 100% party hela tiden! det är inte illa!
Denna festen kommer bestå i mannaminne!"
helgen efter den festen var det lite lugnare, då hade vi gatufest här i Kila, en mycket trevlig kväll!
och sista helgen på sommaren hade vi grillfest och kikade på GP här hemma med Björn och Martin!

September
Men sommaren höll i sig även i september, våran extra semester vecka v.37 var det riktig sommar hela veckan! tror det var sista riktigt varma vekckan denna sommar!
Vi var iväg på en kryssning med Birka paradise, hääärligt att vara i paradiset ett dygn!


I början av september spelade jag fyrverekrikonsert i Sala stadspark, det var lite kyligt men det regnade inte... det var en jättebra konsert, på bilden ser man när vi spelar vårat egna program.
I september fyllde även Magnus år och vi hade lite kalas här hemma.
Den 12 september var vi vid sjön vid 6 tiden och fiskade! häärligt att sitta i en båt och se solen gå upp!
Oktober
i oktober var det återigen dags för fest i "Salaortens bästa partyhus" denna gången var det maskerad, som ni ser så var det inte Elin och Magnus som anlände denna gång utan det var Trollmor och Jan-E! åå vd kul vi hade!!

innnan det var maskerad så var det älgjakt! vi fick utdelning redan första morgonen, Pappa sköt en ko och Göte sköt en kalv!
på tisdagen passade vi på en trafikskadad älg, men som tur var kom hon springande och såg helt oskadd ut så vi kunde spara det hondjuret.
på onsdagen, när jag inte var med sköt brorsan en tjur, som vanligt när jag inte kan vara med;)


November
I november spelade jag med Sala blåsorkester 80 års konsert med efterföljande middag.
Konserten var den bästa vi genomfört enligt många som hört oss tidigare, middagen efteråt var mycket trevlig, medans vi satt och åt så kom Jan Johansen och satte sig med sitt band i samma lokal, han hörde våran dirigents "tal" när han tackade för en bra konsert osv... så det var ju lite kul att ha hörde det och han applåderade faktiskt oxå efter talet:)
Bilden ovan visar en bild från våran vinter-gatufest, glöggfest som den oxå kallas... det var så trevligt så, men vi var så trötta så det blev lite lugnare än förra året!


December

Så kom då julen. men innan vi kommr så lånt i december så var det 30 års fest för Anders, det var en jätterolig fest!!!! med dans och bra musik! och lite dricka:)
men det jag nog tyvärr kommer minnas mest från december är nog det jobbiga... den 8 december presenterades det vilka som skulle få jobba kvar och vilka som skulle varslas och få byta arbete, så fick vi veta.. och när chefen kom till mig och sa "Elin, nu har jag pratat med alla som är berörda, så... du är alltså kvar" då brast det för mig, tårarna sprutade... av lättnad och glädje, så spänd som jag varit de dagarna/veckorna det har jag aldrig varit förut...
Men så kom julen och alla trevligheter med det, förmiddagen hemma hos mamma och pappa, eftermiddagen/ kvällen hos syrran, jag hjälpe Jörgen i laggårn på kvällen, det var en mycket trevlig jul! Annandagen hade vi besök här av Magnus mamma och PeGe, vi bjöd på middag och bytte lite julklappar.
Nu är jag äntligen klar med min "årskrönika" hoppas du tycker något har varit intressant:) två timmar har jag pysslat med denna och nu är det 23 timmar kvar av det här året, och vad kommer jag skriva om såhär dags nästa år?
Vem vet, vem vet?
Spännande ska det bli med 2010, jag känner på mig att det blir ett bra år!!!!
GOTT NYTT ÅR ALLA BESÖKARE HOS ELIN`S




2 kommentarer:

karolina sa...

Vilken fin årskrönika. Ha ett Gott nytt år! Kram karolina

Uttan sa...

Kul att Se om Året som gått!

Önskar Dej ett Gott Nytt År!

Kramar!