torsdag 19 december 2013

Bountygodisar /gobitar

150g smör
150g strösocker
2,5dl vispgrädde
220g kokosflingor
250g mörk choklad
50g ljus choklad, endast för garnering så det kan uteslutas.

Lägg smöret i en kastrull och tillsätt grädde och strösocker, värm på svag värme under omrörning tills smöret smält och sockret lösts upp.
Tillsätt kokosen i kastrullen och rör om ordentligt.
Häl kokosblandningen i en form klädd med bakplåtspapper eller plastfolie och tryck ut den till ett jämt lager. Låt stå i kylskåp över natten eller åtminstone 3-4 timmar.

Skär den stelnade kokosblandningen i lagom stora bitar.
Smält den mörka chokladen över vattenbad eller micro, doppa kokosbitarna i chokladen eller lägg dem på ett bakplåtspapper och häll över chokladen. Smält den ljusa chokladen och ringla den över bountybitarna.

*********************

Dessa gjorde jag klara idag.. Gjorde smeten igår, de blev väldigt mjuka och gick knappt att få chokladen att fastna.. Så oj vad jag har kladdat.. Men jag "lyckades" tillslut.. Fast fula blev dom... Jag tror jag vet vad som blev fel iallafall.. Jag var lite för snabb när jag gjorde kokosblandningen så jag tog margarin istället för smör.. Det måste vara det... Smör stelnar ju ändå mycket mer än margarin.. Sugen på att prova göra bounty igen och rätt för att se om de kan bli bättre:-):-):-)

Inga kommentarer: