måndag 2 december 2013

Morotskaka

Elin's Morotskaka

2 ägg 
50gr smör (smält)
2dl socker
2dl vetemjöl
3dl finrivna morötter
1tsk kanel
1tsk bakpulver
1tsk bikarbonat
1tsk vaniljsocker

Ostkräm
75gr smör rumsvarmt
3dl florsocker
100g philadelphiaost
1,5 tsk vaniljsocker
1msk pressad limesaft.. Men jag brukar ibland ta citronsaft..oxå gott.. Dessutom mäter jag aldrig upp det jag brukar bara smaka av:-)

Vispa smör och socker till en luftig smet. Blanda sedan i äggen och de torra ingridienserna. När detta är väl blandat rör du ned morötterna.
Smörj och bröa en form, jag brukar ha en rund form med avtagbar kant.
Häll i smeten och grädda i 175* i 25-30 min.
Stälp upp kakan eller låt den svalna i formen.

Ostkräm
Vispa alla ingridienser till en fluffig smet. Bred sedan ut ostkrämen på den avsvalnade kakan. Låt den färdiga kakan stå i kylen minst en halvtimme innan servering.

Lycka till!!!

Inga kommentarer: