tisdag 12 oktober 2010

Älgjakt med Islingby-Hällby jaktlag

Söndag den 10/10 åkte jag till Västerfärnebo för att sova hos brorsan och gå upp tidigt på måndagen för nu är det dags för årets älgjakt:)



Broder Björn ute på pass och i väntan på älgen... Om det nu kommer någon... jag har ju fört älg-otur med mig när jag är med, har ju bara sett älg på pass en endaste gång och det var förra året och det var en älg ko men hon var inte lovlig så hon fick springa vidare.
Och älg var det ju vad vi ville se.. men i brist på annat så får jag väl fota lite fina fåglar...


Eller??


NU är de på gång sa Björn, och där stod de:)


Och kom rakt emot oss.....

Om Björn sköt någon? Jo då, och även passgrannen Bengt var med med ett par smällar.


Sedan kom en räv som var sugen på älgkött, men innan den hann fram till älgarna kände den lukten av oss och drog iväg, det är en väldigt fin räv!

Skugga av älgjakt:)



Drevkarlarna för dagen: Dan och Jerker kommer för att hjälpa till med urtagning och bortforsling av älgarna.


Jag och Björn stack och hämtade kärran Jerker och jaktledare Kenneth släpar upp älgarna,
så vi kunde köra älgarna till "logen"


Här kommer Dan med tredje älgen...


Kenneth, Jerker, Bengt och Lotta
tycker att det är dags för en välförtjänt fika.....


Påfyllda med kaffe och smörgås är det dags för lite jobb igen, dags att flå, tvätta, hänga och snygga till.


Sedan kom Hällby laget efter att ha tagit reda på sina tre älgar...

Björn och Göte gör rent kärran.

Islingby och Hällby jaktlag hade tillsammans två stora och 6 st kalvar att skjuta, när klockan var ~halv 10 låg 2 stora och 4 kalvar.

Jag åkte hem för jag hade så ont i halsen och kände mig febrig.
På eftermiddagen föll två kalvar till, så på några timmar effektiv jakt hade vi fyllt vår älg kvot för iår.
Bra jobbat Gubbar och Gummor!

Jag var ledig för älgjakt idag med, men med tanke på hur jag mår så är jag hemma, de andra samjagar med norr och sör Gärdsbos jaktlag för att hjälpa dem få fatt på de älgar de ska ha.

Det var en bra, kort men effektiv jakt för min del, spännande som tusan och ÄNTLIGEN har jag fått sett älg på passet:)

Tack för iår!

Inga kommentarer: