lördag 1 januari 2011

Årskrönika...

Det här är ett långt inlägg, eftersom det är min årskrönika:)
Men, nedanför det här inlägget finns min vanliga blogg:)

Då börjar vi!

Januari


När jag tänker tillbaka på januari tänker jag mest på hur mycket snö det var och hur kallt det var... som det syns på bilden ovanför.... 2010 började med konsert på nyårsdagen, senare i samma månad var vi på julgransplundring hos mamma och pappa med heeeeela familjen, vi renoverade och pysslade, sålde vår skinnsoffa och köpte den nya, var bara det att den levererades senare... så vi hade reservsoffan i vardagsrummet ett tag...
Och så firade vi Farbror Lasses 60 års dag!

han fick ett litet lagom flöte och en liten fisk:) eftersom han alltid får fisk när vi är ute och fiskar.. men jo... små fisk:) hihihihihi


Februari

I februari hade vi en drinkfest här hemma, alla som kom tog med sig ingridienser till en drink och sen blandade vi hej vilt:) Många goda drinkar smakade vi på...

Tyra fyllde 5 år den 5 januari

Vi var uppe i By hela dagen och lekte på snöberget utanför stallet.

Mars

Äntligen fick vi hem våran nya soffa!!! vi hade väntat i 12 veckor! Och så kom den:) Pappa var snäll och var här den dagen så behövde vi inte vara hemma från jobbet när den levererades.
Och det blev sååå fint! och den är fortfarande fin:)


Men i mars hade det lagt sig så mycket snö på taken så vi var tvugna att skotta...det kittlade i benen när jag skulle gå upp, men väl uppe gick det bra... med säkerhetslina och när jag stod i snön hade jag inte kunnat ramla för den var s packad att man satt lixom fast...

April

tillslut försvann snön, fast det verkade hopplöst i mars, så den 18 april var vi på speedwaybanan och skottade grus där luftstaketet skulle sättas upp.


Pappa, Mange och Tomas, som vi senare skulle lära känna ganska bra, eftersom vi denna dag anmälde oss till funktionärskurs som vi genomförde och så fick vi våra licenser och hela säsongen 2010 stod vi som flaggvakter på speedwaybanan.

den 24 april var det födelsedagskalas igen:)


Ylva fyllde 7 år och vi var där i By och firade henne, den här gången fanns det ingen snöhög att busa i så vi hoppade studsmatta ist:)
i april så hjälpte vi Magnus mormor och morfar att flytta, jag hade konsert, samma dag, det var lite hektiskt.
Det var mycket på jobbet nu, vi fick ett nytt dataprogram vilket resulterade att många av oss fick massor att göra på ett eller annat sätt.
Jag drabbades av magkatarr i april och hade såååååå ont, men det gick över med lite medicin:)

MAJ



Dags för speedway!!!!! Första matchen stod vi inte på banan med flaggorna, men sedan var vi fast där:)

Den 14 maj fyllde jag 26, och det här råkade vara den enda bilden jag hade på mig själv från den dagen...
Det var en härlig dag och en supertrvlig kväll med grannarna och Magnus, vi satt ute på altanen lääänge och vid 23 kom vi på att vi var hungriga... så vi grillade... eller, jag och Frida gick in och kollade på TV och Magnus och Tobbe fick sköta grillen:)
I maj fick vi hem bilen vi har köpt av mamma och pappa, sååå härligt!
och Pappa fyllde ju oxå år:)
Jag var med några från jobbet på studiebesök på gåskolan i Hässleholm, det var en lång bilfärd, men det var en kul upplevelse, och så var det väldigt intressant och givande!


Den 29 maj crousade vi till Avesta karnevalen, men de hade typ "glömt" att arrangera den årliga crousingen, så vi gjorde en egen liten tripp, vi drog till Hedemora och käkade på Lappens, som sig bör när man är ute i raggarsvängen:) Vi hade sååååååå kul! Ägare till bilen är vännerna Conny och Kattis, och förutom dom så var det jag, Magnus, Björn och Martin som var ute på crousing:)
Annnars så var det mycket speedway, jobb.... vi pysslade och donade här hemma och ute i trädgården.

Juni


Midsommarafton hos grannarna, vi hade superkul! Spelade brännboll och krocket.. bara det att brännbollen spelade vi vid... ja, kanske 18 tiden.. och så kom vi på lite sent att vi skulle spela krocket, för det var så mörkt då... klockan var väl 01:30 nånting... men jag sa: "nej, men vi spelar vid halv fyra, då är det ju ljust igen" vi skrattade och sa "visst"
Men så, helt plötsligt var klokan halv 4 och det var ljust... vi spelade krocket klockan 04:00 på midsommardagen, och mitt i spelet, som urartade ganska snart, kom ett gäng grannar och spelade med oss... ja, det var så kul!

Men före midsommar, rättare sagt den 14 juni klarade Magnus körkortet!!!


Det var såååå skönt, nu kunde vi båda två köra när vi ska någon stans:)
i juni hade vi gjort färdigt vårat nya land, så nu var det odlingsdags, sallad, morötter, lök, potatis, solrosor, massor av grejer petade jag ner i jorden.. solrosorna var så klena till en början, men senare på året tog de sig... den längsta blev 2.40...
Vi grävde om hela rosrabatten runt parkeringen och grävde ner några nya som jag hade tagit från brorsans tomt när han grävde för att dränera om huset, jag hoppades, men trodde inte att så många skulle klara sig, men 9 av 10 överlevde, och blommade senare på året!!

Juli

SEMESTER!!!!!!
Första semesterveckan var vi till Lofsdalen, en morgon när vi skulle upp och fiska tidigt var det inte såå varmt.....:

Men på dagarna och kvällarna var det ganska varmt och skönt...
Vi hade en härlig vecka, tyvär väldigt dåligt fiske, men annars var det bra!


Jag och Magnus vid sjön i Lofsdalen.
I juli var det, som vanligt, mycket speedway... och här står jag och Magnus som kurvvakter:)
De kör riktigt nära och det går riktigt fort när man står där nere!!!


Ja, juli var riktigt härlig, skönt väder, inte jättevarmt, men lixom lagom:) och Semester.... underbart! Första veckan var vi ju då i Lofsdalen, sedan hade vi tre härliga veckor hemma, vi var hemma mycket, var och badade, var in till Västerås och shoppade lite nån dag, in till Sala och myste runt lite... vi var till Kungsbyn, jag hade en liten klassåterträff med några tjejer från mellan-högstadie klassen, vi var i By, Magnus hjälpte "gubbarna" att gjuta en betongplatta nere på gården, ja... juli var som juli sa vara;
sommar-sol-speedway-bad-semester:)


Augusti

I augusti fick jag äntligen hem min klänning!!! Så himla fin! Jag har så länge velat ha en prickig 50-tals klänning, och så hittade jag den!
Vi hade semester i augusti oxå, så det fortsatte med sommar sol och speeedway!

Den 21 augusti åkte vi på kryssning med ett gäng kompisar....


Vi hade jättekul! Men jag mådde inte nå vidare på hemvägen, oh jag skyller allt på sjögången... och lite Minttu intaget kl 04:00 på natten.. men kul hade vi!!!!

Mira 2 år!

Yngsta systerdottern Mira fyllde 2 år den 6 augusti, vi firade med tårta och presenter:)
förutom födelsedag och kryssning så var vi lite husliga satte upp ett tygstycke på altanen som ett innertak lixom... det blev väldigt ombonat och fin, och så kokade jag lingondricka... den mumsigaste mumsiga lingondrickan jag någonsin druckigt!!

Vi var iväg en dag till Eskilstuna parken zoo med syrran med familj.
Vi hade en jätte trevlig dag bland lejon och mini flodhästar:)

När jag började jobba efter semestern flyttade vi in i nya lokaler på jobbet och det var (är) så härligt!!!!
I augusti var det även gatufest här i Kila, vi hade sååå trevligt så...


September

I september hände nog årets största händelse, iallafall speedwayhändelse!!!
Avesta Masters gick av stapeln och iår var Leigh Adams med och körde, det blev lite av Leighs "final lap" efter tävlingen signerade han böcker och kepsar i VIP tältet, så vi passade på att få en bild, inte så bra bild, men en bild blev det iallafall! köpte en bok och en keps som vi fick signerade oxå:)


Jag och Leigh!!
Den 6 september fyllde Magnus 34 år, på bilden öppnar han ett paket från mig med ett par finfina hörlurar till mobilen:)


I september blev vår sötnos kisse Masen sjuk, han fick troligtvis magkatarr då och fick var inlagd på strömsholm några dagar :´( Det var jobbiga dagar, för samtidigt som detta så var en i min familj inlagd på sjukhuset, så det var lite mycket ett tag, men båda blev friska!
Masen blev tyvärr halt och senare fick han medicin för det, ett tag var hältan helt borta och inga tecken på magproblem, men den 13 december, vi är ju bara i september, men jag skriver om detta nu iallafall, ja, den 13 dec så började han kräkas igen, vi försökte få i han vatten och mat, men på onsdagen den 15 dec åkte vi in akut till strömsholm. Masen låg kvar i nästan en vecka och jag mådde så himla dåligt, ingenting var kul, jag var inte hungrig, inte mätt, ingenting! Ovissheten var värst, men när vi trodde att det var kört bättrade han på sig och på måndagen den 20 december fick han komma hem:) Med mediciner förstås, men nu är han klar med alla mediciner och mår bra i magen, tyvärr ås har hältan kommit tillbaka, men inga starka mediciner blir det nu, vi hittar en vardagslunk som fungerar för både masen och oss, han verkar nöjd, inte lika aktiv som förut, men pigg och glad:)
September var det annars mest jobb och "vardags pyssel" här hemma, vi var på lite speedwayfest i färnbo, eller speedwayfest, alltså en lördagskväll några öl/cider och speedway på TV:)
Sista hemmamatchen för säsongen var oxå i september, och så hade jag lyckan att få ta hand om syrrans vovvsar en dag:) Vi var ute i skogen och gick och stötte på älg ko med kalv, fast de var på behörigt avstånd så vi behövde inte känna oss oroliga:)
Jag spelade fyrverkerimusik första helgen i september och så var vi på konferans med jobbet på Fagerudd utanför Enköping, det var jättetrevligt!!


Oktober

I oktober var det såklart älgjakten som hägrade mest, Brorsan gjorde hattrick och sköt tre älgar på ja... typ 5 min:) och jag var med och fick allt på kort coh film:) Det var en spännande upplevelse!
Vi firade lite födelsedagar oxå.. Mamma den 1.a, syrran den 6.e och brorsan den 29.e:)
Och så kom frosten.. så alla pelargoner fick flytta in och ner i källaren med hopp om att de kommer tillbaka, lika fina, nästa år!

I oktober började jag spela innebandy med ett gäng tjejer i färnbo, vi har jättekul och visst blir vi bättre:) Vi kanske fortfarande spelar hellre en bra, men vad gör det sålänge vi har kul? hihihi
Jag plockade upp lite potatisar och morötter nu oxå, potatisen var ok men tyvärr så lät vi den nog vara i jorden för länge så den blev lite... hm.. vad ska jag säga.. besk kanske.. besk och tråkig! Morötterna var mumsiga!

Den 14 oktober kom det snö... eller hagelsnö kanske jag ska kalla det.... men ner kom det och lite vitt blev det.
Vi hade officiell invigning på jobbet fast vi hade ju "bott" där i tre månader.. men men, lika bra att vänta med invigningen till (nästan) allt är färdigt iaf:)
Ja, oktober rullade på, vi jobbade på som vanligt. inga stora rubriker...

November



Dagens highscore på Arosfortet den här dagen i början av november, jag tror det var dne 7.e togs av Färna, och vilka var med i det laget? Jo, JAG, grannarna Frida och Tobbe, och en tjej som heter Sara! Anledningen till arosfortet och senare kvällens festligheter var ju att Frida fyllde 25!!! vi hade en jättetrevlig dag och kväll!!!
I november köpte vi ett Wii spel i julklapp till oss själva, och gisses vilket bra köp! vi har spelat massor, och det är sååå kul!
Min blogg passerade 10´000 besökare den här månaden!!!! det var såå häftigt!
Nu när jag skriver har jag haft ca 10600!
Pappa sköt ett vildsvin i november, en stor galt var det!
Snön kom, och den kom ordentligt den 27 (tror jag det var)för då åkte vi till globen horse show!

Ylva, syrran och Jag, som tur var åkte vi buss från Västerås så vi slapp köra så långt, men jag har nog aldrig sett så många bilar i dikena som vi såg på vägen till stockholm!
Horse showen var super, som vanligt!! Fina hästar och härlig underhållning!

December

December började med julpynt och pyssel, granen hämtade vi ju såklart inte förrän helgen innan jul:)
ja, jag vet inte, december var mest jobb och jobb, lite pyssel hemma, julpyssel och förberedelser. Jag var på smyckeparty och köpte julklappar, både till mig själv och till familjen.

Finaste granen hittade vi i skogen oxå! och den blev så fin med pyntet i!

På julafton var vi hemma hos mamma och pappa på förmiddagen sedan klämde vi alla in oss i en bil och åkte upp till Syrran med familj i By, det var en härlig och mysig jul med lite lagom julekaos, sådär som det ska vara:)
Juldagen firade vi hemma med Magnus sida av släkten, det var jättemysigt och dagen blev jättelyckad!!!!!
I mellandagarna var jag ledig, på måndagen var vi till badhuset i Avesta, Ylva följde med oss hem och bodde över här till tisdagen, tyvärr så blev jag sjuk så vi lekte och pysslade lite men jag hade inte sådär bra ork som jag brukar ha.... på tis em, åkte Ylva hem till mamma och pappa (mormor och morfar) för att vara där några dagar innan hon skulle hem till sig igen.
Jag låg mest i soffan tisdag kväll och onsdag, feber och ont i kroppen, på torsdagen tog vi en tripp till Västerås, gick lite på stan och käkade på kolgrillsbaren, MUMS!
På fredagen var det nyårsafton, Jag och Magnus åkte till Västerfärnebo och hade jättekul hemma hos Martin, brorsan, Emelie och Anders var där oxå, jag var nykter och körde, dels för att jag ville det och dels för att jag skulle ha konsert dagen efter, tyvärr så var jag sjuk, eller sjuk, jag kunde inte ta ett djupt andetag utan att hosta lungorna ur mig och näsan var det stop i, så att spela en konsert med blåsorkester kändes inte aktuellt. Men vi hade sååååå kul på nyår!
Det är säkert med saker som hänt 2010 som är värda att nämna, men allt får ju inte plats här, och allt finns ju kvar på bloggen:)


Och här säger vi gott nytt år!!
får se vad 2011 har att bjuda på!

Jag hoppas du tycker min årskrönika har varit läsvärd! Lite lång kanske...
men ett år är ganska långt:)
Nu tar vi nya tag och laddar mot 15´000 besök.. eller? hur långt kommer jag 2011?

SES på Elin´s!!!!

Inga kommentarer: